Indian Railways Heritage - Roundhouse in Birtagunta.






Bitragunta is located between Vijayawada and Chennai on the east coast trunk line of Indian Railwys. The town is in the Nellore district of Andhra Pradesh. Nearest major stations is Nellore to the south and Ongole to the north. A few express trains do halt at Bitragunta today.

Bitragunta’s significance lies in the history of the Steam Era. The abundance of suitable water and availability of plain land enabled the construction of a unique Mechanical Loco Shed. The loco shed was first constructed in the year 1885. A roundhouse with turn-table facility was added in 1934. The roundhouse was known for its architectural value and joined the Mysore roundhouse as one of two spectacular loco sheds in the country. At that time, the loco shed handled 45 steam locomotives and later went on to become one of the biggest in the Indian Railways. Bitragunta was also provided with a major yard and also inter-changing depots for the drivers and guards.


The steam shed was logistically important to medium and long distance trains originating from Madras and the ones passing through Vijaywada down south. In those days, experiments were being made with the Pacific locomotives (WP) of the Grand Trunk Express to provide it more mileage in terms of water and coal consumption. The objective was to provide the GT with a non-stop run between Madras and Vijaywada. The WPs were fitted with water scoops, to enable them to take on water while on the run. A water trough was constructed at Bitragunta just for the purpose. The water scoops on the WPs worked well enough. Unfortunately, due to a deteriorated level of the quality of coal, the engine had to be changed at Bitragunta. The coal carried in the locomotive's tender could not sustain the 420 km long journey, due to the high ash content. Bitragunta had 22 WP locos in its shed then. Later, the shed, under South Central railways held 59 WG and 5 XD locomotives.
Bitragunta భారత Railwys తూర్పు తీరం ట్రంక్ లైన్  విజయవాడ మరియు చెన్నై మధ్య ఉంది. పట్టణం ఆంధ్ర ప్రదేశ్ నెల్లూరుజిల్లాలో ఉంది. సమీప ప్రధాన స్టేషన్లు దక్షిణ మరియు ఉత్తర Ongole వరకు నెల్లూరు ఉంది. కొన్ని ఎక్స్ప్రెస్ రైళ్లు నేడుBitragunta వద్ద halt లేదు.

Bitragunta యొక్క ప్రాముఖ్యత ఆవిరి ఎరా చరిత్రలో ఉంది. సాదా భూమి తగిన నీరు మరియు లభ్యత సమృద్ధి ఒక ప్రత్యేకమెకానికల్ లోకో నిర్మాణం షెడ్ ఎనేబుల్. లోకో షెడ్ మొదటి సంవత్సరం 1885 లో నిర్మించారు. మలుపు-పట్టిక సౌకర్యం ఒకవర్తులాకార భవనము 1934 లో చేర్చబడింది. వర్తులాకార భవనము దాని నిర్మాణ విలువ తెలిసిన మరియు దేశంలో రెండుఅద్భుతమైన లోకో sheds ఒకటిగా మైసూర్ వర్తులాకార భవనము చేరాయి. ఆ సమయంలో, లోకో 45 ఆవిరి ఇంజనులనునిర్వహించింది మరియు తరువాత భారతీయ రైల్వే అతిపెద్ద ఒకటి ఎదిగింది షెడ్. Bitragunta కూడా ఒక ప్రధాన యార్డ్ మరియుడ్రైవర్సు మరియు గార్డ్లు కోసం ఇంటర్-మారుతున్న గిడ్డంగి తో అందించబడింది.
ఆవిరి మద్రాస్ మరియు దక్షిణ డౌన్ Vijaywada గుండా వాటిని నుండి ఉద్భవించే మాధ్యమం మరియు సుదూర రైళ్లు వరకుlogistically ముఖ్యమైన జరిగినది షెడ్. ఆ రోజులలో, ప్రయోగాలు ఇది నీరు మరియు బొగ్గు వినియోగం పరంగా మరింత మైలేజ్అందించడానికి గ్రాండ్ ట్రంక్ ఎక్స్ప్రెస్ పసిఫిక్ ఇంజనులను (WP) తయారు చేయబడ్డాయి. లక్ష్యం మద్రాస్ మరియు Vijaywadaమధ్య నాన్ స్టాప్-రన్ తో GT అందించడానికి జరిగినది. WPS వాటిని అయితే రన్  నీటి తీసుకుంటే ఎనేబుల్ చెయ్యడానికి, నీటిscoops అమర్చిన ఉన్నాయి. ఒక నీటి పతన కేవలం ప్రయోజనం కోసం Bitragunta వద్ద నిర్మించబడింది. నీటి WPS scoops బాగా తగినంత పనిచేశారు. దురదృష్టవశాత్తు, బొగ్గు యొక్క నాణ్యత ఒక క్షీణించాయి స్థాయి కారణంగా, ఇంజిన్Bitragunta వద్ద మార్పులు వచ్చింది. ఇంజనుల యొక్క లేత లో నిర్వహించింది బొగ్గు అధిక బూడిద కంటెంట్ కారణంగా 420కిమీ లాంగ్ జర్నీ, కొనసాగటానికి కాలేదు. Bitragunta దాని షెడ్ లో 22 WP locos వచ్చింది. తరువాత, దక్షిణ సెంట్రల్ రైల్వేకింద షెడ్, 59 WG మరియు 5 ఎక్స్ డి ఇంజనులను నిర్వహించారు.